Naturfagsprøven

Vejledning til den fællesfaglige naturfagsprøve, i fagene; Fysik/kemi, Geografi og Biologi. 

Den fællesfaglige naturfagsprøve er en prøve, der ikke ligner de andre prøver i grundskolen. Den er opbygget som et naturfagligt projekt, der spænder sig over fysik/kemi, geografi og biologi.


Naturfagsprøven i korte træk: 

  1. Prøven er en praktisk/mundtlig prøve.

  2. Eleverne kan gå til prøve individuelt eller i grupper på 2-3 elever.
  3. Eleverne trækker et fællesfagligt fokusområde tidligst 1. april, som der tidligere har været belyst i undervisningen. 
  4. Prøven tilrettelægges således, at hver elev/gruppe besøges af tre omgange i løbet af prøveforløbet. Under hvert besøg skal eleverne præsentere deres arbejde, med en problemstilling og dertilhørende arbejdsspørgsmål.
  5. Prøven har en varighed på 2 timer og eleverne eksamineres samtidig 4-5 elever. - Er der færre end 4 elever der skal eksamineres, skal der tilrettelægges en særlig tidsplan, så eleverne har tid imellem besøgende.
  6. Karakteren på prøven gives på baggrund af elevernes præstationer i alle fire kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Planlægningen

Det er en god idé, at tænke naturfagsprøven ind, allerede i 8. klasses årsplan. Eleverne skal nemlig igennem 4-6 fællesfaglige projekter, som skal danne grundlag for trækningen til naturfagsprøven. Det er vigtigt, at eleverne får metoden til at arbejde med et projekt, godt ind under huden, så de ikke ender med at lave emnearbejde, som de tidligere har gjort det i de mindre klasser. 

Forskellen på emnearbejde og projektarbejde er, at der ved emnearbejde arbejdes med et forholdsvist snævert emne, eksempelvis 'hvaler og deres levesteder', hvorimod der med projektarbejde, arbejdes undersøgende, modellerende, konkluderende og perspektiverende, med afsæt i en problemstilling og arbejdsspørgsmål. 

Inden din planlægning af naturfagsprøven går i gang er det en god idé, at tjekke den til enhver tid gældende prøvevejledning fra Børne- og Undervisningsministeriet. Der kan forekomme mindre tilrettelser fra år til år, som der skal tages højde for ved prøveafviklingen. Du finder prøvevejledningerne til grundskolens prøver, her.


Forløbet frem mod naturfagsprøven

Udsnit fra prøvevejledningen til naturfagsprøven - Uvm.dk



Tidslinje over prøveafviklingen

Udsnit fra prøvevejledningen til naturfagsprøven - Uvm.dk

Gode råd op til Naturfagsprøven

Lad eleven besvare sine egne spørgsmål

Øv dig i at besvare spørgsmål fra elever, så du ikke giver selve svaret, men giver muligheden til at eleven kan gøre sig nysgerrig. Henvis gerne til en artikel eller andet, hvor eleven kan undersøge videre. 

Prøv at sige; ''Det ved jeg faktisk ikke'' - efterfulgt af; ''Hvor kunne vi undersøge og finde svar på dit spørgsmål?'' På den måde viser du eleven, at det er okay at være i tvivl, så længe vi er nysgerrige. 

Husk de eksperimentelle teknikker 

Vær særlig opmærksom på de eksperimentelle teknikker, eleverne skal kende til og forstå, herunder dataindsamling og -analyse, samt beskrivelse og vurdering af undersøgelser og eksperimenter. 

Undersøg videnskabelige nyheder eller begivenheder 

Opfordr eleverne til at undersøge og diskutere videnskabelige nyheder eller begivenheder, da det kan hjælpe med at fremme deres interesse og forståelse for naturvidenskab.

Informer om eksamensformen

Sørg for, at eleverne er bekendt med eksamensformatet og -proceduren, så de føler sig trygge og forberedte på selve dagen. Vis gerne videoen, nederst på denne side til dine elever.

Vær tilgængelig 

Vær tilgængelig for eleverne, hvis de har spørgsmål eller brug for hjælp med forberedelsen til prøven.

Kan du lave omlagte dage?

Hvis du har mulighed for at lave omlagte dage i forbindelse med elevernes arbejde med projektet inden naturfagseksamen, så kan hele eller delvist hele naturfagsdage give utrolig meget for elevernes projektorienterede arbejde. 


Film om Naturfagsprøven