Vandets kredsløb

2024-06-18

Vandets kredsløb

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan vandet bevæger sig gennem naturen i en cyklus af fordampning, kondensation, nedbør og opsamling. Vi vil også dykke ned i, hvordan klimaet påvirker vandets kredsløb.

I får mulighed for at lave jeres egne modeller af vandets kredsløb og reflektere over hinandens arbejde.


Fag: Geografi & Natur/Teknologi

Tid: 5 lektioner (3:45 - 5 timer)

Klassetrin: 6. - 8. klasse 

Lærervejledning

Formål: 

Formålet med dette undervisningsforløb er, at udforske og forstå vandets kredsløb og dets interaktioner med klimaet. Eleverne vil lære om de grundlæggende processer i vandcyklussen, herunder fordampning, kondensation, nedbør og opsamling, og hvordan disse processer påvirkes af forskellige klimazoner.

Gennem praktiske aktiviteter og diskussioner, vil eleverne kunne skabe deres egne modeller af vandets kredsløb og reflektere over, hvordan forskellige faktorer kan påvirke denne vigtige naturcyklus. Formålet er også, at styrke elevernes forståelse for vandets betydning i naturen.


Materialer:

  • Computere.
  • A3 Papir.
  • Blyanter og farver.
  • Magneter, tape eller elefantsnot (Til ophængning af modeller).
  • Eventuelt hæfter til nedskrivning af refleksioner.


Procedure:

  • Introduktion (10 minutter): Forklar formålet med opgaven og hvor de finder opgaven henne. 
  • Gruppedannelse (5 minutter): Del eleverne op i grupper af 2-3 personer. Opfordre dem til at samarbejde og diskutere spørgsmålene sammen.
  • Opgavestart (190 minutter): Eleverne skal nu følge kapitlerne og besvare spørgsmålene. Opfordre eleverne til at diskutere deres svar og udveksle deres viden, inden for gruppen.
  • Opsamling (20 minutter): Afslut opgaven, ved at opsummere de vigtigste punkter der blev diskuteret under besvarelsen af opgaverne. Bed eleverne om, skiftes med at byde ind med deres tanker og overvejelser. 


Bemærkninger:

  • Vær opmærksom på, at eleverne muligvis har forskellige niveauer af viden om emnet. Opfordre til samarbejde og gensidig læring i gruppearbejdet.
  • Opfordre eleverne til, at bruge relevante eksempler og konkrete situationer til at illustrere deres svar.

Instruktioner:

  1. Del jer op i grupper af 2-3 elever.
  2. Gennemgå opgaverne og følg hvert kapitel. 
  3. Skriv jeres refleksioner ned, i et dokument eller på papir. 

1. Video om vandets kredsløb

Start med at se videoen herunder, om vandets kredsløb.


2. Hvad tænker du?

Hvordan er din hverdag afhængig af vandets kredsløb? - Skriv dine refleksioner ned.


3. Læs om vandets kredsløb


4. Lav en model

Tegn en model af vandets kredsløb - Brug gerne videoen og teksten ovenover, som inspiration til din model. - Indtegn pile på din model, så man tydeligt kan se vandets kredsløb.

Eksempel på en model
Eksempel på en model

5. Model-refleksion

  1. Hæng din model op på tavlen eller væggen i klassen.
  2. Når alles modeller er færdige og hængt op, går I rundt i klassen og reflekterer over følgende spørgsmål til hver model:

Spørgsmål: 

A: Hvad er modellen god til at forklare? 

B: Hvilke ting kan modellen ikke forklare? 

C: Kunne modellen laves anderledes, så den fortalte mere?


6. Evaluering af modellerne - 20 min. Peer Feedback

Gå sammen med en anden gruppe eller elev og diskuter jeres refleksioner på spørgsmålene, til hver model.


7. Påvirkninger på vandets kredsløb

Forklar ved hjælp af kilder på internettet og teksten om klimazoner, fra eksperimentarium.dk, hvordan forskellige klimazoner kan påvirke vandets kredsløb. - Besvar spørgsmålene herunder og notér dine refleksioner. 

Tropisk Klima

  1. Hvordan påvirker de høje temperaturer og fugtigheden i tropiske områder fordampning?

  2. Hvordan kan ændringer i tropiske områder, som f.eks. skovrydning, ændre vandets kredsløb?

Tempereret Klima

  1. Hvordan ændrer vandets kredsløb sig i tempererede områder gennem de forskellige årstider?

  2. Hvordan påvirker moderat nedbør og milde temperaturer vandets bevægelse i tempererede områder?

Polart Klima

  1. Hvordan påvirker de meget kolde temperaturer, i polare områder, fordampning og kondensation?
  2. Hvordan påvirker is og sne, nedbør i polare områder?

Subtropisk Klima

  1. Hvordan påvirker varme og tørre somre, vandets kredsløb i subtropiske områder?

  2. Hvordan påvirker menneskelige aktiviteter som kunstvanding, vandets kredsløb i subtropiske områder?

8. Evaluering og afslutning

Saml dig med dine klassekammerater og diskuter jeres resultater fra aktiviteterne.


Flere Naturfags Opgaver

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan vandet bevæger sig gennem naturen i en cyklus af fordampning, kondensation, nedbør og opsamling. Vi vil også dykke ned i, hvordan klimaet påvirker vandets kredsløb.

Vi undersøger forskellige stoffers tilstandsformer og sammenligner dem. I skal bruge viden om stoffers tilstande og deres fysiske egenskaber, til at besvare spørgsmålene.

Lys er en fascinerende del af vores verden, og det spiller en afgørende rolle i vores evne til at se og opleve omgivelserne. Men lys er ikke bare én ting - det findes i en bred vifte af farver og former.