Stoffers tilstandsformer

2024-06-18

Stoffers tilstandsformer

Vi undersøger forskellige stoffers tilstandsformer og sammenligner dem. I skal bruge viden om stoffers tilstande og deres fysiske egenskaber, til at besvare spørgsmålene.


Fag: Fysik/kemi

Tid: 2 lektioner (1:30 - 2 timer)

Klassetrin: 7. - 9. klasse 

Lærervejledning

Formål: Formålet med denne opgave, er at give eleverne en forståelse af forskellige stoffers egenskaber samt en mulighed for, at anvende deres viden om stoffers tilstande og fysiske egenskaber.

Varighed: Ca. 90 minutter


Materialer:

  • Computere


Procedure:

  • Introduktion (10 minutter): Forklar formålet med opgaven og hvor de finder opgaven henne. 
  • Gruppedannelse (5 minutter): Del eleverne op i grupper af 2-3 personer. Opfordre dem til at samarbejde og diskutere spørgsmålene sammen.
  • Opgavestart (90 minutter): Eleverne skal nu diskutere spørgsmålene og besvare dem, ved at skrive deres svar ned. Opfordre eleverne, til at diskutere deres svar og udveksle deres viden, inden for gruppen.
  • Opsamling (15 minutter): Afslut opgaven, ved at opsummere de vigtigste punkter der blev diskuteret under besvarelsen af opgaverne. Bed eleverne om, skiftes med at byde ind med deres tanker og overvejelser. 


Bemærkninger:

  • Vær opmærksom på, at eleverne muligvis har forskellige niveauer af viden om emnet. Opfordre til samarbejde og gensidig læring i gruppearbejdet.
  • Opfordre eleverne til, at bruge relevante eksempler og konkrete situationer til at illustrere deres svar.

Instruktioner:

  1. Del jer op i grupper af 2-3 elever.
  2. Diskutér spørgsmålene herunder, sammen i gruppen og del jeres viden.
  3. Besvar spørgsmålene og skriv jeres svar ned, i et dokument eller på papir.
  4. Brug gerne det periodiske system, til jeres besvarelser: Ptable.com

1. Video om tilstandsformer

Start med at se videoen herunder, om vands tilstandsformer.


2. Forklar

Besvar spørgsmålene herunder og notér dine svar. 

A: Hvad er forskellen mellem et fast stof, en væske og en gas?

B: Hvordan kan man afgøre, om et stof er et fast stof, en væske eller en gas?

C: Hvad er smeltepunktet og kogepunktet for et stof, og hvad siger disse værdier om stoffets egenskaber?


3. Interaktiv model

Brug den interaktive model om tilstandsformer herunder og se, om i sammen i gruppen, kan ændre på et stofs tilstandsform. - Besvar derefter følgende spørgsmål:

Lav en beskrivelse af, hvordan molekylerne opfører sig, i fastform, i flydende form og i gasform.


4. Forklar

Besvar spørgsmålene herunder og notér dine svar. 

A: Hvad er forskellen mellem en fysisk ændring og en kemisk reaktion? Giv eksempler på hver.

B: Hvad er fordampning og kondensering? Hvordan hænger disse processer sammen med stoffers egenskaber? 


5. Evaluering og afslutning

Saml dig med dine klassekammerater og diskuter jeres resultater fra aktiviteterne.


Flere Naturfags Opgaver

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan vandet bevæger sig gennem naturen i en cyklus af fordampning, kondensation, nedbør og opsamling. Vi vil også dykke ned i, hvordan klimaet påvirker vandets kredsløb.

Vi undersøger forskellige stoffers tilstandsformer og sammenligner dem. I skal bruge viden om stoffers tilstande og deres fysiske egenskaber, til at besvare spørgsmålene.

Lys er en fascinerende del af vores verden, og det spiller en afgørende rolle i vores evne til at se og opleve omgivelserne. Men lys er ikke bare én ting - det findes i en bred vifte af farver og former.