Vi skal i dette eksperiment, undersøge processen med brænding og læskning af kalk, for at producere kalkmørtel. Du vil få en større forståelse for kemiske reaktioner og forstå, hvorfor store mængder mørtel og beton i byggerier, kan have miljømæssige konsekvenser.
Jordtypens påvirkning på planter
Formålet med eksperimentet
I dette eksperiment, skal vi undersøge hvordan forskellige jordtyper, påvirker væksten af planter. Vi vil lære om betydningen af jordbundsart og se, hvordan planterne reagerer på forskellige jordtyper.
Læringsmål for eksperimentet
Du kan identificere forskellige jordbundsarter og beskrive deres karakteristika.
Du kan forklare, hvordan forskellige jordbundsarter, kan påvirke planters vækst og trivsel.
Du kan observere og registrere, nøjagtige data omkring planters vækst, herunder temperatur, fugtighed og visuelle ændringer i bladene og rødderne.
Du kan formulere en hypotese om, hvilken jordbundsart der vil have den mest positive effekt på planters vækst.
Du kan udføre eksperimentet og evaluere din hypotese, baseret på de observerede resultater.
Om eksperimentet:
Du skal nu undersøge, om nogle planter trives bedre i bestemte jordbundsarter, end andre og undersøge betydningen af, at vælge den rigtige jordtype til dyrkning af planter. Gennem observationer, registreringer og analyse af dine resultater, vil du få en dybere forståelse af, hvordan jordens egenskaber kan påvirke planters vækst.
Læs hele vejledningen grundigt igennem, inden du opstarter dit eksperiment.
Du skal bruge:
- Fire potter af samme størrelse
- Jordprøver fra fire forskellige jordtyper (f.eks. lerjord, sandjord, tørv og mager jord)
- Fire ensartede frø (f.eks. hvede, bønner, ærter eller radiser)
- Måleglas
- Termometer
- Fugtighedsmåler til jord
- Computer til nedskrivning af observationer
Sådan gør du:
Forberedelse:
- Start med at undersøge og beskrive jeres jordprøve, ved hjælp af sanserne. Rør, lugt og kig på jorden.
- Lav en hypotese, hvor I gætter på, hvilken jordtype der vil være bedst til plantevækst.
Plantning:
- Fyld dine potter, med den de fire jordprøver.
- Placer frøene jævnt i jorden, i hver potte, efter instruktionerne på frøpakken.
- Fyld måleglasset med vand, og vand jorden forsigtigt, indtil den er fugtig, men ikke gennemblødt. Aflæs og notér, hvor meget vand du gav hver potte.
- Sæt alle potterne, på et lyst sted med moderat temperatur (ca. 20-25 °C).
- Husk at skrive jordtypen og datoen for plantningen, tydeligt på hver potte.
Observation og registrering:
- Observer dine potter dagligt, eller så ofte du kan og skriv ned, hvis der er nogen ændringer eller vækst.
- Brug et termometer og en fugtighedsmåler, til at registrere jordens temperatur og fugtighed, i hver potte.
- Tegn og beskriv plantens udvikling, i jeres notatark eller logbog på computeren. Skriv detaljer om bladets farve, højde, røddernes udseende og eventuelle tegn på sygdom eller skade.
- Diskuter i gruppen, hvad I ser, og hvordan planten reagerer på den specifikke jordtype.
Resultater og konklusion:
- Når dit eksperiment er færdigt (f.eks. efter to uger), sammenligner du resultatet for hver jordtype og diskuterer resultaterne i gruppen.
- Lav en konklusion, baseret på dine observationer.
Mere Naturfag?
Elefanttandpasta
I dette eksperiment, skal vi lave en kemisk reaktion. Vi skal udforske reaktionen mellem hydrogenperoxid (H2O2) og en katalysator, i dette tilfælde gær, for at skabe en imponerende og eksplosiv reaktion, kendt som "elefanttandpasta".
pH-indikator af rødkål
Du skal fremstille en naturlig pH-indikator, ved hjælp af rødkålssaft. Ved at udføre dette eksperiment, kan du lære om pH-skalaen og observere farveændringer, der indikerer forskellige pH-værdier.
Jordtypens påvirkning på planter
I dette eksperiment, skal vi undersøge hvordan forskellige jordtyper, påvirker væksten af planter. Vi vil lære om betydningen af jordbundsart og se, hvordan planterne reagerer på forskellige jordtyper.
Ændring af blomsters farve
Formålet med dette eksperiment er, at lære om kapillær sugning, optagelse af næringsstoffer og processen bag farveændring af planter. Resultaterne af undersøgelsen vil give en indsigt i, om frugtfarver kan bruges, til at ændre blomsternes farve og kan være et grundlag for en diskussion, om hvilken påvirkning brugen af sprøjtemidler har på planter...
LCA - Livscyklusvurdering
Formålet med en LCA-vurdering er, at evaluere den miljømæssige påvirkning af et produkt, gennem hele dets livscyklus, fra råmaterialeudvinding, produktion og distribution, til brug og bortskaffelse. LCA-vurderingen anvender en systematisk tilgang, til at vurdere de miljømæssige konsekvenser, af et produkt og resultaterne kan bruges til at træffe...
Simpel generator
Formålet med undersøgelsen er, at undersøge og analysere vekselstrøms-generatorens funktion og komponenter, for at opnå en dybere forståelse af dens virkemåde.
Forsuring af Verdenshavene
Forsuringen af verdenshavene er en stigende global bekymring, som skyldes stigende niveauer af CO2 i atmosfæren, som optages af havene og forårsager en stigning i surhedsgraden af havvandet. Denne forureningstrussel er blevet betegnet som en af de største trusler mod havøkosystemer og den globale biodiversitet. Forsuringen af verdenshavene kan have...
Lav selv Bioplast
Bioplastik er en type plastik, som er fremstillet af biologiske materialer, såsom stivelse, sukkerroer, majs og kartoffelstivelse. Bioplastik er et mere bæredygtigt alternativ til traditionelle plastiktyper, da det er biologisk nedbrydeligt og kan produceres med mindre skadelige kemikalier og mindre energi end traditionel plastik. Bioplastik kan...
Lav et Citronbatteri
Et citronbatteri er en simpel form for batteri, som er lavet ved at kombinere to forskellige metaller med en elektrolyt i form af en citron eller anden frugt. Citronbatteriet består typisk af en zinkplade og en kobberplade, som er indsat i en citron eller et andet stykke frugt. Når metallerne er i kontakt med saften i citronen, opstår der en...
Lav et elektrisk kredsløb - Niveau 1
Prøv at se, om du kan finde en mening i, at symbolerne netop ser sådan ud?
Lav en klon
Ukønnet formering betyder, at en organisme kan lave en kopi af sig selv uden at have brug for en partner. I stedet for at producere en baby ved at kombinere DNA med en anden organisme, kan organismen simpelthen kopiere sit eget DNA for at producere en ny individ. Dette resulterer i et afkom, der er næsten identisk med sin forælder,...