Farvet og hvidt lys

2024-06-18

Farvet og hvidt lys

Lys er en fascinerende del af vores verden, og det spiller en afgørende rolle i vores evne til at se og opleve omgivelserne. Men lys er ikke bare én ting - det findes i en bred vifte af farver og former.


Fag: Fysik/kemi & Biologi

Tid: 2 lektioner (1:30 - 2 timer)

Klassetrin: 7. - 9. klasse 

Lærervejledning

Formål: 

Denne opgave har til formål, at engagere eleverne i en udforskning af farvet lys og hvidt lys. Eleverne skal lære om:

  • Egenskaberne ved lys og farver: Eleverne skal forstå, at lys er en form for elektromagnetisk stråling, og at forskellige bølgelængder af lys opfattes som forskellige farver af det menneskelige øje. De skal også forstå, at hvidt lys er en blanding af alle farver i det synlige spektrum, mens farvet lys opstår, når kun bestemte farver reflekteres eller udsendes.
  • Menneskets syn: Eleverne skal lære, at menneskets øjne har tre typer af sanseceller, der kaldes tappe, som er ansvarlige for at se farver. De skal forstå, at disse tappe er mest følsomme over for rød, grøn og blå lys, og at ved at blande disse tre farver i forskellige mængder kan vi se alle andre farver.
  • Farveblandinger: Eleverne skal have praktisk erfaring med at blande farver for at skabe nye farver. De skal lære, at de kan blande primære farver (rød, grøn og blå) for at skabe sekundære farver (orange, lilla og grøn), og at de kan blande alle farver for at skabe hvidt lys.


Materialer:

  • Computere


Procedure:

  • Introduktion (10 minutter): Forklar formålet med opgaven og hvor de finder opgaven henne. 
  • Gruppedannelse (5 minutter): Del eleverne op i grupper af 2-3 personer. Opfordre dem til at samarbejde og diskutere spørgsmålene sammen.
  • Opgavestart (90 minutter): Eleverne skal nu diskutere spørgsmålene og besvare dem, ved at skrive deres svar ned. Opfordre eleverne, til at diskutere deres svar og udveksle deres viden, inden for gruppen.
  • Opsamling (15 minutter): Afslut opgaven, ved at opsummere de vigtigste punkter der blev diskuteret under besvarelsen af opgaverne. Bed eleverne om, skiftes med at byde ind med deres tanker og overvejelser. 


Bemærkninger:

  • Vær opmærksom på, at eleverne muligvis har forskellige niveauer af viden om emnet. Opfordre til samarbejde og gensidig læring i gruppearbejdet.
  • Opfordre eleverne til, at bruge relevante eksempler og konkrete situationer til at illustrere deres svar.

Instruktioner:

  1. Del jer op i grupper af 2-3 elever.
  2. Diskutér spørgsmålene herunder, sammen i gruppen og del jeres viden.
  3. Besvar spørgsmålene og skriv jeres svar ned, i et dokument eller på papir. 

1. Hvad ved i?

Start med at snakke i gruppen om, hvad i ved om lys og farver.


2. Læs om lysets farver

Læs teksten på Naturfaget.dk om: Lysets magiske farver og former


3. Forklar

Forklar med egne ord, hvad et farvespektrum er.


4. Interaktiv model

Brug den interaktive model af farvet lys herunder, til at besvare følgende spørgsmål. (Vælg RGB-Pærer når du starter)

A: Vælg en farve og se, hvordan hjernen opfatter farven.

B: Bland forskellige farver og se, hvilken ny farve der opstår.

C: Undersøg, hvordan man kan skabe hvidt lys.

D: Diskuter dine observationer med din gruppe.


5. Undersøg

Undersøg ved hjælp af kilder på internettet, hvordan menneskets øje kan opfange forskellige farver. - Notér dit svar.


6. Video om lys

Se videoen om lys, herunder.


7. Forklar

Hvordan kan det være, at Solens lys tager ca. 8 minutter at nå Jorden?


8. Evaluering og afslutning

Saml dig med dine klassekammerater og diskuter jeres resultater fra aktiviteterne.


Flere Naturfags Opgaver

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan vandet bevæger sig gennem naturen i en cyklus af fordampning, kondensation, nedbør og opsamling. Vi vil også dykke ned i, hvordan klimaet påvirker vandets kredsløb.

Vi undersøger forskellige stoffers tilstandsformer og sammenligner dem. I skal bruge viden om stoffers tilstande og deres fysiske egenskaber, til at besvare spørgsmålene.

Lys er en fascinerende del af vores verden, og det spiller en afgørende rolle i vores evne til at se og opleve omgivelserne. Men lys er ikke bare én ting - det findes i en bred vifte af farver og former.